De eerste schoolperiode van 2024 zit er al weer op. Wat gaat de tijd snel en wat hebben we hard gewerkt de afgelopen weken. Deze week zijn de rapportgesprekken geweest met ouders en in de bovenbouw ook met de leerling erbij. Samen het gesprek voeren over resultaten, werkhouding, doelen en ambities.
Vanaf schooljaar 2023-2024 maken alle leerlingen uit leerjaar 8 een doorstroomtoets in plaats van een eindtoets. Niet alleen de naam is anders, ook de afnameperiode is anders: dit jaar in februari in plaats van april. De Leerling in beeld - doorstroomtoets geeft voor elke leerling een onafhankelijk en betrouwbaar toets advies voor het best passende vervolgonderwijs. Binnenkort krijgen de leerlingen de uitslag.
In deze nieuwsbrief nog meer informatie over o.a. Leerling in beeld, afscheid van meester Bert en de Boekenbus. Wij wensen iedereen een hele fijne voorjaarsvakantie en hier op het schoolplein komen onze bloembollen al heel voorzichtig uit de grond.

Afscheid meester Bert

Na 43 jaar, 7 maanden en 4 dagen in het onderwijs (en al die tijd bij Leerplein055!) te hebben gewerkt, is meester Bert gisteren met pensioen gegaan. Na een hele lange carrière als leerkracht bij diverse scholen en de laatste 6,5 jaar als onderwijsassistent bij onze school was het tijd om afscheid te nemen. Wat zullen we hem gaan missen, want Bert was zeer geliefd bij de kinderen en alle collega's. In z'n 'lelijke eendje' kwam hij altijd opgewekt naar school, ging hij enthousiast en vol humor met de kinderen aan het werk en leerden wij van hem zijn gevleugelde uitspraak "Lief zijn". En lief was hij zeker voor iedereen en geen opdracht was hem te gek. Het ga je goed Bert ! En de koffie (in een kopje passend bij de kleur van je overhemd) staat altijd klaar voor jou!

Leerling in Beeld

Scholen volgen zorgvuldig hoe leerlingen zich ontwikkelen. Daarvoor gebruiken ze een leerlingvolgsysteem (LVS). Het meest bekend is het volgsysteem van Cito. Dit schooljaar maken we gebruik van een nieuw en innovatief leerlingvolgsysteem: Leerling in beeld. Hierin ligt de focus op de brede ontwikkeling en de groei van iedere leerling. Er is aandacht voor:
  • de cognitieve ontwikkeling (lezen, spelling, woordenschat, rekenen-wiskunde en Engels)
  • werkhouding en leerhouding
Bij Leerling in beeld horen uiteenlopende toetsen, die de leerkracht goed inzicht geeft in de groei van jouw kind. Zo weet de leerkracht precies waarbij uw kind misschien wat extra hulp of juist meer uitdaging nodig heeft. Zo krijgt uw kind de beste kans om zijn of haar talenten te ontwikkelen. Om goed te kunnen werken met dit nieuwe systeem zal ons team op maandag 26 februari een studiedag volgen van Leerling in beeld. Alle kinderen hebben dus een extra vakantiedag op maandag 26 februari

Boekenbus

Heel goed nieuws van de boekenbus..... wij krijgen een vaste standplaats bij onze school. De afgelopen weken heeft de boekenbus een proef gedraaid bij onze school om te kijken of er genoeg animo was voor het lenen van boeken. Nou dat hebben ze geweten.... er zijn tientallen nieuwe bibliotheekpassen aangevraagd en de boeken vliegen iedere vrijdag in en uit de bus. Bijna alle kinderen zijn heerlijk thuis en op school aan het lezen. U kunt in de boekenbus ook leuke voorleesboeken lenen die u kunt lezen met uw jongste kind(eren).
De boekenbus komt vanaf nu iedere vrijdagmiddag van 12.30 tot 13.15 voor onze school te staan.

De stilte coupé

Heeft u hem al gespot? Sinds een twee weken staat er in school een stilte coupé. Een cabine waar het heerlijk stil is om in te werken, een gesprek te voeren, of te vergaderen. Er zit licht in en ventilatie en je kunt er je laptop gebruiken of telefoon opladen. Iedereen vindt het heel fijn en hij is ook nog eens heel mooi!