Een weekje later dan gepland is hier de nieuwsbrief van november. Stiekem hebben we er toch ook het Sinterklaasfeest aan toegevoegd. Wat een drukke maar ook leuke tijd is dit. Er wordt heel hard gewerkt in alle units en we zien alle kinderen groeien. De een in leren en de ander weer sociaal emotioneel. Soms vliegen er ook kinderen uit de bocht en dat hoort ook bij opgroeien. Ontdekken en grenzen verkennen noemen we dat. Ontdekken kunnen we in het voorjaar ook op ons prachtige nieuwe plein waar we veel bloembollen hebben gepland vorige week. En een week daarvoor hebben we het over grenzen en waarden gehad tijdens de verkiezingen van de leerlingenraad. Sociaal hebben de kleuters ook geleerd tijdens het bezoek van unit 1 aan het verzorgingstehuis Koningin Wilhelmina op de Anklaar. Daar hebben de kleuters samen met de 'oude mensen' heerlijk Sinterklaasliedjes gezongen. Een mooi voorbeeld van goed Burgerschap En wat hebben ze allemaal genoten! Genieten doen we nu ook nog de laatste weken van 2023. Vanochtend is de school weer omgetoverd in een feest van kerstlichtjes en mooie bomen. En daarvoor willen we ouders die dit hebben gedaan weer hartelijk danken! Het ziet er werkelijk prachtig uit in school.
Over tweeënhalve week is het kerstvakantie. Twee weken geen school, maar hopelijk wel tijd om heerlijk een mooi boek te kunnen lezen. Hoe belangrijk dat voor de ontwikkeling van kinderen is, kunnen we niet vaak genoeg zeggen. En om het lezen makkelijker te maken voor iedereen zal vanaf januari 2024 op vrijdag middag een boekenbus bij school komen waar je boeken voor thuis kunt lenen. Beter kunnen we het nieuwe jaar bijna niet starten.

Sinterklaasfeest

Afgelopen vrijdag hebben we een hele gezellige ochtend gehad met Sinterklaas en zijn twee pieten. Hij kwam kwam in en hele stoere auto aan terwijl juf Marleen samen met alle kinderen uit volle borst Sinterklaasliedjes aan het zingen waren. Daarna heeft Sint in de ochtend feest gevierd met de leerjaren 1 t/m 4 terwijl de leerjaren 5 t/m 8 naar de voorstelling 'The Wiz' van de ASK waren. Sint is bij alle leerjaren op bezoek geweest en heeft voor iedere unit een mooi cadeau achtergelaten. Natuurlijk kregen alle kinderen ook een leuk cadeautjes van de Goedheiligman. 's Middags hebben de kinderen van 5 t/m 8 hun mooie surprises met gedichten mogen uitpakken.

Leerlingenraad verkiezingen

Een grote wens is in vervulling gegaan en wij mogen met trots bekend maken dat we vanaf nu op het Web een officiële leerlingenraad hebben. De verkiezingen zijn zeer democratisch verlopen waarbij de kandidaten een verkiezingsposter hebben gemaakt en een pitch hebben gehouden voor hun medeleerlingen.
Op donderdag 22 november (ook de dag van de landelijke verkiezingen) hebben de leerlingen van de leerjaren 5 t/m 8 hun stem mogen uitbrengen op hun favoriete kandidaat.
Tot de zomervakantie zullen Chloe, Madina, Samanta en Weyni samen met juf Kitty gaan vergaderen over belangrijke (kinder)zaken op school.
Wij hebben er zin in en zullen u op de hoogte houden van de ontwikkelingen.

Meer lezen op school en thuis met de boekenbus

Het lezen van boeken verrijkt de wereld van je kind. Daarmee wordt de taalontwikkeling gestimuleerd en leren ze onder andere hun woordenschat te vergroten. Op school wordt daar veel aandacht aan besteed, maar ook thuis kun je dat als ouder blijven stimuleren.
Kinderen die voorgelezen worden, krijgen vaak later ook meer zin om zelf te gaan lezen. Het tempo waarop dit gebeurt is voor ieder kind verschillend. In groep 1 of 2 kunnen sommige kinderen al zelf wat letters en woordjes lezen, en in groep 3 gaan ze echt aan de slag met zelf leren lezen.
Niet alleen de leesvaardigheid van kinderen gaat vooruit als ze veel lezen, maar ook hun bredere schoolprestaties. Groep 8-leerlingen die regelmatig een boek lezen, behalen hogere scores op het Cito-toetsonderdeel taal. Hiernaast boeken ze ook betere Cito-resultaten op wiskunde, studievaardigheden en wereldoriëntatie. (www.lezen.nl)
Vanaf volgend jaar gaan we nog meer aandacht besteden aan lezen van boeken op school en thuis. Om dit te stimuleren zou het goed zijn om alle leerlingen lid te laten worden van de bibliotheek en om de CODA boekenbus (een bibliotheek op wielen) iedere week bij school te laten komen (een halteplaats). Iedereen die al lid is van CODA Bibliotheek kan ook gebruikmaken van CODA Boekenbus die in verschillende wijken en buitengebieden van Apeldoorn één of meerdere halteplaatsen heeft.
We zijn druk bezig met de voorbereidingen en hopen in januari te kunnen starten met de CODA boekenbus.

Opening nieuwe schoolplein

Vorige week dinsdag hebben we met alle kinderen, personeel, ouders en genodigden ons nieuwe schoolplein officieel geopend. Wat is het mooi geworden en wat kunnen we nu superfijn spelen en leren op ons plein.
We hebben met alle kinderen deze dag bloembollen geplant in de groene gedeeltes van het plein en hopen dat we dan in het voorjaar een kleurrijk en gezellig plein krijgen.
De pleinplakkers voor het bewegend leren gedeelte zullen in het voorjaar aangebracht worden en het gras wordt dan ook ingezaaid.
Op dit moment is de heuvel en de grond rondom de mooie schommel heel erg nat en modderig. Een aantal kinderen was al uitgegleden of gevallen. Daarom hebben we vandaag besloten om dit speelgebied even af te sluiten met lint. Kinderen mogen er weer gebruik van gaan maken als de grond droog is.