Bewegingsonderwijs (gymnastiek) en sportactiviteiten

Bewegingsonderwijs

Vanaf schooljaar 2023-2024 zijn basisscholen uit zowel Europees- als Caribisch Nederland verplicht om 90 minuten bewegingsonderwijs per week aan te bieden (advies is om dit te verdelen in 2x45min). Er zijn scholen die niet voldoende beschikbaarheid hebben in gymaccommodaties of vanwege afstand tot externe locaties niet aan deze verplichting kunnen (gaan) voldoen. Het schoolplein en omringende buitenruimte bieden dan mogelijkheden tot het bijdragen aan (een deel van) deze eis.

De kleuters en leerjaar 3 gaan vanaf schooljaar ’20-’21 één keer per week in de grote gymzaal gymmen. Daar krijgen ze les van meester Jordy, onze vakdocent bewegingsonderwijs. Daarnaast spelen en bewegen zij ook zeer regelmatig op het speelplein. De leerjaren 3 t/ m 8 krijgen twee keer per week 45 minutenbewegingsonderwijs van de vakdocent.

De kinderen moeten tijdens de gymles sportkleding (sportbroek en T-shirt) dragen, dus géén kleding die in de klas ook gedragen wordt. Voor de vakanties moet de gymkleding mee naar huis, zodat deze gewassen kan worden. Het dragen van gymschoenen wordt sterk aangeraden in verband met de kans op voetschimmel en blessures aan de voeten. Deze sportschoenen mogen geen donkere zolen hebben, omdat het de vloer van het gymlokaal kan beschadigen.

In verband met veiligheid worden tijdens de gymles geen sieraden gedragen. Ook moeten lange(re) haren bij elkaar gebonden zijn. Tijdens gymles mag alleen een sporthoofddoek gedragen worden (strak rond het hoofd en in het t-shirt vanwege de veiligheid)

Als kinderen om de een of andere reden niet mogen sporten, dienen de ouders hiervoor een briefje mee te geven!

Sportactiviteiten

Ieder jaar doen we met school ook mee aan diverse sporttoernooien. Het schoolvoetbaltoernooi en de scholierencross in het Ordenbos zijn favoriet bij de kinderen. Dit jaar hebben we ook voor het eerst meegedaan aan de Avondvierdaagse van Ugchelen en de Kidsrun in het Mheenpark waar we zo maar eerste werden en een grote beker mee naar schoolnamen!  Naast al het fysiek sporten doen we ook aan denksporten. Er zijn heel wat kinderen op school die graag schaken in de klas en bij de BSO. Volgend jaar gaan we dus ook meedoen met het schoolschaaktoernooi.Zo blijven we allemaal in beweging met elkaar.